هم زبان کودکی باید گشاد
چون که با کودک سر و کارت افتاد
داستان ها و قصه هایی که در کتاب های کودکان و نوجوانان یافت میشوند، کلماتی هستند برای کودک و آموزه هایی برای بزرگسالانی که کودکی را یادشان نیست. ادبیات کودک و نوجوان به طور کلی به نوشته و سروده هایی با زبان کودکان و نوجوانان اطلاق میشود که میتوانند مَثل، قصه، داستان و نمایشنامه و شعر باشند؛ یا نوشتههایی در زمینهی دین، علم، هنر و سرگرمی.
موضوع ادبیات کودکان و نوجوانان همیشه از اهمیت بالایی برای تربیت و پرورش تفکر در کودکان برخوردار بوده است؛ موضوعات و اهمیتی که فقط در کتاب و فرهنگ خلاصه نمیشود و اهمیتی فراتر از سرگرمی دارند. در روایتی از امیر المومنین (ع) آمده است: «یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است».[1]
کودکان با داستان است که میدانند باید خود را دوست داشته باشند، مفهوم پیچیدهی احترام را میفهمند، با تفاوت ها و با صلح آشنا میشوند و با ادبیات است که چگونه نگریستن را یاد میگیرند.
بین تمام داستانها و قصهها و روایتهای کودکانه، آنی تاثیرگذار تر است که مورد پسند کودک باشد. برای انتخاب کتابِ درست، بسیار گزینه است و درست ترین آن ها انتخاب خود کودک یا نوجوان از بین کتابهای موردتایید است .
امروز، 18 تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است تا در این روز بشود دقیق تر اهمیت آن را یادآوری کرد و برای انتخاب داستانهای مناسب تحقیق و جستوجو کرد.
در حقیقت 18 تیر، سال روز درگذشت مهدی آذریزدی، پرتیراژ ترین نویسنده ی کودک و محبوب ترینشان است. او که در زمینهِ فقه و دین تحصیل میکرد اولین تجربه ی نویسندگی اش را با مجموعه کتابهای «قصه های خوب برای بچه های خوب» آغاز کرد.
وی در سال 1388 درگذشت و شورای عالی انقلاب بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، در سال 1392، این روز را روز ملی ادبیات کودک و نوجوان اعلام کرد.
علت این نامگذاری علاوه بر بزرگداشت مهدی آذریزدی و ارجمندی تلاش های وی، آشتی و آشنایی کودکان با کتاب و ادبیات بوده است و به این جهت هر ساله در این روز برنامه های متنوعی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسههای وابسته به ادبیات کودک به منظور ترویج کتاب خوانی و معرفی آثار برگزیدگان برگزار میشود.
مهرآذین مدرس
باد صبا
همراز سحرخیزان، همراه برنامه ریزان
www.badesaba.ir